Eduki nagusira joa

Nabigazio-menura joan

Bienal Internacional de Arquitectura

Nabigazio-menura joan

Conferencias

ALDAKETA BIZI. Ramon Fauraren hitzaldia: 'Suntsitzea eta lekualdatzea'

Sinbolikoki, 1968-70 gertakariz betetako garaia da: El Tet-en kontraerasoak Vietnamgo gerraren norabidea eta Mendebaldearen iritzia aldatzen ditu, Martin Luther King eta Robert Kennedyren hilketak, Frantziako Maiatza, Pragako Udaberria, Black Panthers, Weathermen, Baaeder Meinhof. Mundua lehertzen ari da eta gizakiak Ilargia zapaltzen du. Testuinguru horretan, arkitektura modernoa, bere higiene-printzipioekin, gerra-ekintzarekin batera jarduten duen tresna kolonial gisa agertzen da. Le Corbusierren premiazko arkitekturak edo Gropius 1922an garatzen hasi zen prefabrikatuak arautzen dituzten printzipio arrazional berak erabiliko ditu armada estatubatuarrak Vietnamen populazio osoak lekualdatzeko eta, horrela, Vietcong erresistentziarekin loturak eteteko. Baina teknologia-modernoak ez ditu soilik Ekialdea eta Afrika kolonizatzen; Mendebaldeko barnealdea, kostaldeak eta gune historikoak ere bai. Iragana merkantzia bihurtzen da. Aldiri-ghettoen sorrera, masa-turismoaren agerpena, landa-eremuaren gehiegizko hiri-ustiapena, eta espazio publikoaren gentrifikazio- eta pribatizazio-prozesuak dira.

Alde batetik, hirurogehigarren hamarkadak naturara itzultzea bilatzen du, bai Land Arten, hippie fenomenoaren kontrakulturan, eta, bestetik, teknologia ospakizunean. Elektrizitatea, garai hartan mende bat baino gehiagoko garapena zuena, bere distira guztiarekin agertzen da berriaren sinbolo gisa, rock 'n rollak, telebistak eta etxetresna elektrikoen demokratizazioak bultzatuta. Elektrikotik, luzaroan iragarritako amets bat gauzatzen da: diziplinen arteko zeharkakotasuna. Musika esperimentalaren esparruan sortutako kontzeptu estetiko eta konposiziboetako batzuk Team 10aren inguruan sortutako arkitekto-belaunaldi gazteak erabiltzen dituen berberak dira.

'Desplazamendua eta hondamendia' mintegiak lotura estua duten bi ideiari egiten dio erreferentzia. Proiektu modernoaren amaiera mugimendu modernoa baino askoz lehenago hasten da. Atzera egin beharko genuke Brunelleschiraino eta bere batailaraino Florentziako Duomoan obraren kontrola lortzeko. Hirurogeiko hamarkadaren amaieran, garapen teknologikoak mundua txiki-txiki bihurtu du. Latabula rasaren xedearekin, kontua ez da ezerezetik sortzea, planeta osoa estaltzen duen zirkuitu batean jarduteagatik baizik. Mugitzea da kontua. Michael Heizerren harri erraldoiak edo Nakagin dorreko Kurokawaren eraikuntza-protokoloa. Azken batean, hondarren artean jardutea da kontua.

Sarrera librea lekua bete arte. Aldez aurretik, 18:30ean, 'Igeldoko harrobiak. Memoria, nostalgia eta entropia' hitzaldia egingo da, Óscar Cruz-ekin.



Egitaraua prestatzen ari gara